Dedicat a tots els aficionats a la Novel·la Negra.
Imaginem que existeixi un món on la ment humana sigui incapaç de cometre
atrocitats. En alguna de les realitats ha d'existir, però no en la societat en
la que viu el protagonista d'aquesta història. Un vell detectiu que a punt de
complir els seixanta, encara es sorprèn de tant en tant quan acut a l'escena
d'un crim i veu fins a quin punt pot arribat la demència humana. El seu instint
li diu que res en aquella escena és casual. La seva experiència retrona entre
els seus pensaments: "Hi ha alguna cosa que no quadra". I potser per
això dedica una nova mirada a la
víctima. La visió no és agradable. Tòrax obert en canal,
pulmons destrossats, ventre desbudellat i molta sang.
L’ajudant que l’ha de substituir, acabat de sortir de l’acadèmia, vomita en
una bossa de plàstic incapaç de controlar les arcades que li provoca aquella
escena.
Segurament tardi anys en oblidar-la.
Qui hagi fet això és un sàdic o un malànima. Però al mateix temps extremadament
meticulós. Tot sembla seguir una detallada coreografia. L’angle del cos, la
posició, l’entorn. No ha deixat pistes. La porta no estava forçada, no hi ha
objectes trencats al terra, ni petjades parcials que puguins ajudar. Tocarà
escarbar una mica més.
Potser per això el detectiu decideix centrar-se en l'estança, és un estudi
de disseny clàssic. Amb un escriptori d'estil barroc i prestatges plens de
llibres en tres de les quatre parets. La víctima està al terra, entre la porta
i la taula. Damunt
la taula hi ha un llibre obert. Li crida l'atenció que enmig d'espessos
paràgraf de lletra, hagin reproduït un símbol vinculat a la història. Amb les
mans protegides pels guants de làtex, tanca el llibre fins que pot examinar el
títol de la novel·la. L'edició sembla vella i curada. Potser sigui un gran
clàssic dins el seu gènere, però el detectiu no en reconeix ni el nom, ni
l'autor. Seguidament continua buscant. Una finestra il·lumina tota l'estança.
El detectiu comprova que està ben tancada i que no ha estat forçada. Mira a
través d’ella el món en el que es movia la víctima. És una zona residencial,
amb cases unifamiliars, voreres amples i molt espai entre elles. Un barri
econòmicament benestant. Els cotxes que es veuen són de gamma alta, a excepció
dels dos cotxes patrulla aparcats a la porta de la petita parcel·la, col·locats en
fila com si volguessin bloquejar l'entrada.
És migdia però en aquell barri hi ha poc moviment. El detectiu, amb la
vista cansada però amb una visió perfecta gracies a les ulleres, intenta identificar
a tots aquells que caminin pel carrer: Una mare intentant fent entrar als nens
al cotxe, un home vestit d'esport corrent a pas lent però constant i a un home
caminant d'esquena sense presses. El detectiu es fixa d'immediat amb l'estranya
parsimònia de l'individuo. Sembla patir algun tipus de lesió al maluc o a la
cama, ja que els seus passos estan marcats per una lleu paràlisis molt poc
natural.
Hi ha alguna cosa pecualiar en ell.
Però el detectiu acaba sortint del seu capficament per tornar a centrar
l’atenció en l'escena del crim. I des d'allí, al mirar al cadàver, queda a la vista
la mà dreta de la víctima, tancada amb força. Talment sembla com si estigués
protegint de la llum o de ulls indiscrets alguna cosa.
El rigor mortis ja comença a paralitzar els seus dits, però el detectiu
encara és capaç d'obrir prou els dits per veure que s'amaga a dins. El que veu
li causa un calfred: el mateix símbol que apareixia al llibre ha estat dibuixat
amb un ganivet a la mà de la víctima.
Llavors, vencent la lleu artrosis que pateix, s'aixeca i se'n va cap a
l'escriptori, on comença a llegir el contingut del llibre, intentant comprendre
de retruc, quines motivacions podia tenir l'assassí.
No s'ha d'endinsar massa en el paràgraf per comprendre la magnitud de la tragèdia. Parla
del gran poder, de les invocacions i dels sacrificis necessaris per aconseguir
tals proeses. Parla del símbol que uneix i concentra tot el poder i de la
possessió de cossos.
És al llegir aquest últim apartat que torna a pensar amb l'home que ha vist
allunyar-se. Semblava com si intentés controlar un cos que no era el seu.
El detectiu no professa cap religió, però aquell text el pertorba. Intueix
que hi haurà nous assassinats, ja que el cercle s’ha iniciat, però ara cal
tancar-lo.
Torna a mirar per la finestra però ja no hi ha ni rastre d'aquell home
misteriós.
PD: Aquesta imatge té drets d'autor.
La meva primera incursió al gènere de la Novel·la Negra. Espero que sigueu benvolents amb les crítiques! :P
ResponEliminaMolt bona, Jordi. Et felicito!
ResponElimina